94 граѓански организации велат „ДА“ за еднаквоста, инклузијата, родовата рамноправност и заштитата од дискриминација и од насилство во новата концепција за реформи во основното образование

Ние подолупотпишаните здруженија, фондации и мрежи на граѓанскиот сектор изразуваме поддршка за приоретизирањето на родовата рамноправност и на заштитата од дискриминација и насилство во предлог-концепцијата за реформи во основното образование. Интеграцијата на родовите прашања во основното образование несомнено ќе влијае на подолг рок врз намалување на родовите стереотипи кај децата и врз градењето на инклузивно и поправедно општество кое за повеќето граѓани е од национален интерес.

Имајќи предвид дека бројни анализи на учебниците од основно, средно и високо образование укажаа на присуство на родови стереотипи и дискриминаторски наративи, а дополнително и комплетно или релативно отсуство на дадени социјални групи (жени, лица со попреченост, етнички други, ЛГБТИ итн.), ја поздравуваме насоченоста на новата концепција кон надминување на овие крупни проблеми во продукцијата на знаења и вештини во рамките на образованиот процес.

Воведувањето на изборен предмет за сексуално образование, како што предвидува новата концепција, дополнително ќе придонесе кон поголема информираност на младите за еднаквоста на луѓето, заштитата од насилство и намалувањето на дискриминацијата. Младите ќе бидат насочени повеќе кон логичко учење наместо фактографско, ќе имаат можност за дискусија, саморефлексија, носење на заклучоци преку интеракција, тимска работа и отвореност за туѓите приказни и искуства. Оттука, младите ќе научат да го земаат предвид како туѓото, така и своето мислење и потреби, ќе бидат емпатични и отворени за различности.

Резултатите од последната Студија за однесувањата поврзани со здравјето кај децата на училишна возраст од Северна Македонија покажуваат дека да се омаловажува, да се навредува и да се довикуваат погрдни имиња со намера да се нанесе повреда е одомаќено однесување меѓу учениците во нашите училишта. Малтретирањето започнува на 11-годишна возраст, па дури и порано, го има својот пик во 13-та година, и натаму има тенденција да опаѓа. Сето ова влијае врз животот и здравјето на младите, кои според оваа студија искусуваат нерасположение и чувства на тага и безнадежност кои се зголемуваат со возраста, а суицидните мисли и планирањето на самоубиство се исто така застапени и наместо да се намалат, тие прогресираат со возраста.

Минатите недели сме сведоци на јавни објави на повеќе жени актерки за сексуалното малтерирање во Србија, што уште еднаш покажува дека жените се жртви на постојано насилство по родова основа. За жал, со вакви примери се сретнуваме сè почесто, а тоа го докажува и истражувањето на ОБСЕ од 2019 година кое укажува дека дури две третини жени од регионот претрпеле некаков вид на насилство. Случајот Јавна соба во Македонија исто така ни покажа дека денес девојчињата сè повеќе се предмет на сексизам и сексуално вознемирување и дека постои итна потреба од нивна системска заштита. Радува што жените сè повеќе денес се охрабруваат јавно да зборуваат за насилството и за вознемирувањето, но училиштето е вистинското место каде што дополнително треба да се стимулира учењето за еднаквоста и правичноста меѓу жените и мажите и за заштитата од сексуалното насилство.

Најзагрозените од родовите нееднаквости се лесно препознатливи во ранливите, немоќните, оние на кои им се одземени слободите и правата. Најчесто тоа се жените, девојчињата, сиромашните, различните и родово нетипичните, но и многу други, прикриени под превезот на сите други видови нееднаквости. Токму затоа, сметаме дека е важно покрај барањето на одговорност во насилниците, да погледнеме пошироко, во социо-политичките и културолошките услови на заедницата, општеството и образованието во кои нееднаквоста се создава и опстанува.

Учењето и прифаќањето на родовите идентитети ќе овозможи подобра интеграција на сите ученици со сите свои различности, а со тоа и намалување на родово-базираното насилство и булингот во училиштата. На децата и ранливите групи на млади им треба безбедна средина во училиштето, во која секој ќе се чувствува заштитен и подеднакво згрижен без разлика на неговата различност.

Учењето за етничките различности и нивното прифаќање во услови на зголемен диверзитет во општеството, како и поттикнувањето на интеркултурализмот ќе придонесат кон унапредување на еднаквоста и интеграција на децата од различни култури, етникуми и идентитети. Надминувањето и почитувањето на етничките различности е значајно кога зборуваме за инклузија во образовниот процес, а особено е значајно за намалување на насилството помеѓу учениците кое во изминатите неколку години бележи пораст на случаи кои во основата ја имаат токму етничката припадност на учениците.

И покрај тоа што новата концепција на основното образование ги потенцира принципите на родовата рамноправност и заштитата од дискриминација, го предлагаме и следново:

  1. Воспоставување на национален родово образовен механизам под покровителство на Министерството за образование и наука кој ќе следи и ќе ги одобрува наставните планови и учебниците кои ќе се користат во образованието за да се гарантираат принципите на еднаквост и заштита од дискриминација и од говор на омраза од аспект на род, пол и родов идентитет;
  2. Создавање на задолжителен систем на едукација и кариерен развој на наставниците во унапредување на нивните компетенции за родовите прашања, еднаквоста и недискриминацијата преку програмите за обука на наставници во рамките на Бирото за унапредување на образованието;
  3. Следење на препораките на УНЕСКО при подготвувањето на наставните програми и содржини за сеопфатно сексуално образование кој се предлага како слободен изборен предмет во основното образование, а како проширување на веќе стекнатите знаења во рамките на постоечките редовни наставни содржини. Следењето на европските и светските добри пракси и научни стандарди се еден вид гаранција за да се обезбеди дека прашањата на родова еднаквост, заштитата од дискриминација и родово базираното насилство се засновани на принципите на човекови права, а не на погрешни назадни родови или популистички идеологии;
  4. Унифицирање на практиките на прибирање податоци за насилство во училишта на национално ниво под покровителство на Министерство за образование и наука, а во соработка со Град Скопје и со секторите за образование при општините (ЗЕЛС);
  5. Поттикнување на интеркултурализам и надминување и прифаќање на етничките различности со цел намалување на врсничкото насилство и интеграција на сите ученици во рамките на наставните програми за основното образование.

 

Потписници:

  1. Платформа за родова еднаквост
  2. Мрежа за заштита од дискриминација
  3. Глас против насилство – Национална мрежа против насилство врз жените и семејно насилство
  4. Платформа за одржливост на услугите за превенција и поддршка во врска со ХИВ
  5. Македонска платформа против сиромаштија
  6. Национална мрежа за борба против хомофобија и трансфобија
  7. Коалиција на младински организации СЕГА
  8. ХЕРА – Асоцијација за здравствена едукација и истражување
  9. Коалиција Маргини
  10. Хелсиншки комитет за човекови права
  11. МОФ – Младински образовен форум
  12. ФООМ – Фондација Отворено општество Македонија
  13. ХОПС – Опции за здрав живот Скопје
  14. Акција Здруженска
  15. Мрежа Стела
  16. Реактор – Истражување во акција
  17. НСРР – Национален совет за родова рамноправност во соработка
  18. Хуманитарно здружение „Мајка“ од Куманово
  19. Здружение на граѓани за промоција на женската активност Тиииит! Инк.
  20. Женски форум Тетово
  21. Организација на жените на општина Свети Николе
  22. СУБВЕРЗИВЕН ФРОНТ
  23. РСМ ТрансФормА
  24. ЛГБТИ Центар за поддршка
  25. Здружение за културен и медиумски активизам КВИР СКВЕР Скопје
  26. ЛЕЗФЕМ
  27. Еквалис
  28. Здружение за поддршка и развој Хуманост
  29. СОС Детско село Северна Македонија
  30. Здружение на мултиетничко општество за човекови права, Штип
  31. Бела Виста –Институт за одржлив рурален и регионален развој
  32. Сумнал – здружението за развој на Ромската заедница
  33. АДРР Сонце – Тетово
  34. Здружение Глобал
  35. Фондацијата за дебата и едукација ИДЕА Југоисточна Европа
  36. КХАМ – Делчево
  37. Романо Чачипе – Асоцијација за развој и промоција на ромската заедница
  38. НРЦ – Национален ромски центар
  39. Здружение Центар за образовна поддршка Дендо вас од Скопје.
  40. ИРИЗ – Иницијатива за развој и инклузија на заедниците
  41. Ромалитико – Институт за истражување и анализи на политики
  42. Здружението на просветни работници и заштита на права на жените и децата Роми ЛИЛ
  43. Ромска aсоцијација за жени и млади „ЛУЛУДИ”
  44. Амбрела – Центар за интеграција
  45. Здружение Станица П.Е.Т. Прилеп
  46. Визија Кавадарци
  47. Организација на жени – Велес
  48. Организација на жени – Скопје
  49. Кортекс Тетово
  50. НВО инфо центар
  51. Македонско здружение на млади правници
  52. Tакт
  53. Здружение за родова еднаквост – Една Може
  54. Женска Акција – Радовиш
  55. Кризен Центар – Надеж
  56. Женска граѓанска иницијатива ,,КЛЕА“, Битола
  57. Здружението за поддршка на луѓето што живеат со ХИВ – ЗАЕДНО ПОСИЛНИ Скопје
  58. Здружение ЕГАЛ – Еднаквост за геј и лезбејки, Скопје
  59. Здружение за поддршка на маргинализирани работници – СТАР-СТАР, Скопје
  60. Црвен крст на Република Северна Македонија
  61. Опција Охрид, Охрид
  62. Зона, Кавадарци
  63. ХЕЛП – Гостивар
  64. Младински клуб – Штип
  65. Здружение за советување, лекување, реинтеграција и ресоцијализација на лица зависни од психоактивни супстанции – Избор, Струмица
  66. Асоцијација за здрави животни стилови ПУЛС – Куманово
  67. Центар за развој на граѓанско општество Виа Вита – Битола
  68. Здружение Доверба – Скопје
  69. ИЧП – Институт за човекови права
  70. Организација на жени од Струмица
  71. ЈАДРО – Асоцијација на независната културна сцена
  72. КСП Центар – Јадро
  73. Здружение – Проектен простор прес ту екзит
  74. Локомотива – Центар за нови иницијативи во уметноста и културата
  75. Здружение за литература, култура и уметност – Галикул
  76. Здружение на уметници Културен центар Медиа Артес – Охрид
  77. Здружение на јавни службеници на Северна Македонија
  78. ЗМАИ – Здружение за истражување и анализи
  79. Рурална Коалиција
  80. Здружение Факултет за работи кои не се учат
  81. Национална асоцијација за континуиран одржлив развој и демократија – КОРД Скопје
  82. Центар за социјални Иницијативи Надеж – Скопје
  83. Женска граѓанска иницијатива АНТИКО
  84. Организација на жени на град Скопје
  85. Коалицијата Сите за правично судење
  86. Центар за правни истражувања и анализи
  87. Центар за интеркултурен дијалог – ЦИД Куманово
  88. Центар за истражувања и анализи НОВУС Струмица
  89. Центар за младински актинизам – Крик
  90. Фондација за локален развој и демократија Фокус – Велес
  91. Здружение на млади Креактив
  92. Скај Плус Струмица
  93. ЕХО едукативно хуманитарна организација
  94. З.Г. НЕКСУС Граѓански концепт – Скопје

We, the following associations, foundations and civil society networks, express our support for the prioritization of gender equality and protection against discrimination and violence in the draft-concept for reforms in primary education. The integration of gender issues in primary education will undoubtedly have a long-term impact on reducing gender stereotypes in children and building an inclusive and more just society that is of national interest to most citizens.

Considering that numerous analyzes of textbooks from primary, secondary and higher education indicated the presence of gender stereotypes and discriminatory narratives, and additionally the complete or relative absence of certain social groups (women, persons with disabilities, ethnic others, LGBTI, etc.), We welcome the focus of the new concept on overcoming these major problems in the production of knowledge and skills within the educational process.

The introduction of an elective subject for sex education, as envisaged by the new concept, will further contribute to greater awareness of young people about equality of the people, protection from violence and reduction of discrimination. Young people will be more focused on logical learning instead of factual, they will have the opportunity for discussion, self-reflection, drawing conclusions through interaction, teamwork and openness to other people’s stories and experiences. Hence, young people will learn to take into account both others and their own opinions and needs, will be empathetic and open to diversity.

The results of the latest Study on health-related behaviors in school-age children from Northern Macedonia show that insulting and shouting derogatory names with the intention of inflicting injury is a domestic behavior among students in our schools. Bullying starts at age 11, and even earlier, it has its peak at age 13, and it still tends to decline. All of this affects the lives and health of young people, who according to this study experience malaise and feelings of sadness and hopelessness that increase with age, and suicidal thoughts and suicide planning are also present and instead of decreasing, they progress with age.

In recent weeks, we have witnessed public announcements of several female actresses about sexual harassment in Serbia, which once again shows that women are victims of constant gender-based violence. Unfortunately, we encounter such examples more and more often, and this is proved by the OSCE research from 2019 which indicates that as many as two thirds of women in the region have suffered some kind of violence. The Public Room case in Macedonia also showed us that today girls are increasingly subject to sexism and sexual harassment and that there is an urgent need for their systemic protection. It is gratifying that women today are increasingly encouraged to speak publicly about violence and harassment, but the school is the right place to further stimulate the teaching of equality and justice between women and men and the protection against sexual violence.

The most endangered by gender inequalities are easily recognizable in the vulnerable, the powerless, those deprived of their freedoms and rights. Most often it is women, girls, the poor, the different and the gender atypical, but also many others, hidden under the guise of all other types of inequality. That is why we consider it important, in addition to demanding responsibility for the perpetrators, to look more broadly at the socio-political and cultural conditions of the community, society and education in which inequality is created and persists.

Learning and accepting gender identities will enable better integration of all students with all their diversity, and thus reduce gender-based violence and bullying in schools. Children and vulnerable groups of young people need a safe school environment, in which everyone will feel protected and equally cared for regardless of their diversity.

Learning about ethnic diversity and their acceptance in conditions of increased diversity in society, as well as encouraging interculturalism will contribute to promoting equality and integration of children from different cultures, ethnicities and identities. Overcoming and respecting ethnic differences is important when we talk about inclusion in the educational process, and it is especially important to reduce violence between students, which in the past few years has seen an increase in cases that are based on students’ ethnicity.

Although the new concept of primary education emphasizes the principles of gender equality and protection against discrimination, we propose the following:

  1. Establishment of a national gender education mechanism under the auspices of the Ministry of Education and Science that will monitor and approve the curricula and textbooks used in education to guarantee the principles of equality and protection against discrimination and hate speech in terms of gender, gender and gender identity;
  2. Creating a mandatory system of education and career development of teachers in promoting their competencies on gender issues, equality and non-discrimination through teacher training programs within the Bureau for Promotion of Education;
  3. Following the recommendations of UNESCO in the preparation of curricula and content for comprehensive sex education which is proposed as a free elective subject in primary education, and as an extension of already acquired knowledge within the existing regular curriculum. Adherence to European and world good practices and scientific standards is a kind of guarantee to ensure that issues of gender equality, protection against discrimination and gender-based violence are based on human rights principles and not on backward gendered or populist ideologies;
  4. Unification of data collection practices for violence in schools at national level under the auspices of the Ministry of Education and Science, in cooperation with the City of Skopje and the education departments of the municipalities (ZELS);
  5. Encouraging interculturalism and overcoming and accepting ethnic diversity in order to reduce peer violence and integrate all students into primary education curricula.

Signatories:

  1. Gender Equality Platform
  2. Network for protection against discrimination
  3. Voice Against Violence – National Network Against Violence Against Women and Domestic Violence
  4. Sustainability platform for HIV prevention and support services
  5. Macedonian Platform against Poverty
  6. National Network for Combating Homophobia and Transphobia
  7. Coalition of youth organizations SEGA
  8. HERA – Association for Health Education and Research
  9. Coalition Margins
  10. Helsinki Committee for Human Rights
  11. YEF – Youth Educational Forum
  12. FOSM – Open Society Foundation Macedonia
  13. HOPS – Healthy Living Options Skopje
  14. Action Joint
  15. Stella Network
  16. Reactor – Research in action
  17. NSRF – National Council for Gender Equality in Cooperation
  18. Humanitarian Association “Mother” from Kumanovo
  19. Citizens’ Association for the Promotion of Women’s Activity Tiiiit! Inc.
  20. Women’s Forum Tetovo
  21. Women’s organization in the municipality of Sveti Nikole
  22. SUBVERSIVE FRONT
  23. RSM TransFormA
  24. LGBTI Support Center
  25. Association for Cultural and Media Activism KVIR SQUARE Skopje
  26. LESFEM
  27. Equalis
  28. Association for Support and Development Humanity
  29. SOS Children’s Village North Macedonia
  30. Association of multiethnic society for human rights, Stip
  31. Bela Vista – Institute for Sustainable Rural and Regional Development
  32. Sumnal – the association for development of the Roma community
  33. ADRR Sun – Tetovo
  34. Global Association
  35. IDEA Southeast Europe Debate and Education Foundation
  36. KHAM – Delchevo
  37. Romano Chachipe – Association for Development and Promotion of the Roma Community
  38. NRC – National Roma Centrum
  39. Association Center for Educational Support Dendo you from Skopje
  40. IRIZ – Initiative for Development and Inclusion of Communities
  41. Romalitico – Institute for Research and Policy Analysis
  42. Association of Educators and Protection of the Rights of Roma Women and Children LIL
  43. Roma Association for Women and Youth “LULUDI”
  44. Umbrella – Center for Integration
  45.  Association LET Station Prilep
  46. Vision Kavadarci
  47. Women’s Organization – Veles
  48. Women’s Organization – Skopje
  49. Cortex Tetovo
  50. NGO info center
  51. Macedonian Young Lawyers Association
  52. Tact
  53. Gender Equality Association – One Can
  54. Women’s Action – Radovish
  55. Crisis Center – Hope
  56. Women’s civic initiative “KLEA”, Bitola
  57. Association for support of people living with HIV – TOGETHER STRONGER Skopje
  58. EGAL Association – Equality for Gays and Lesbians, Skopje
  59. Association for Support of Marginalized Workers – STAR-STAR, Skopje
  60. Red Cross of the Republic of Northern Macedonia
  61. Option Ohrid, Ohrid
  62. Zone, Kavadarci
  63. HELP – Gostivar
  64. Youth Club – Stip
  65. Association for counseling, treatment, reintegration and resocialization of persons addicted to psychoactive substances – Izbor, Strumica
  66. Association for healthy lifestyles PULS – Kumanovo
  67. Civil Society Development Center Via Vita – Bitola
  68. Association Trust – Skopje
  69. IHR – Institute for Human Rights
  70. Organization of women from Strumica
  71. CORE – Association of the independent cultural scene
  72. KSP Center – Core
  73. Association – Project space press to exit
  74. Lokomotiva – Center for new initiatives in art and culture
  75. Association for Literature, Culture and Art – Galikul
  76. Association of Artists Cultural Center Media Artes – Ohrid
  77. Association of Public Servants of North Macedonia
  78. ZMAI – Association for Research and Analysis
  79. Rural Coalition
  80. Association Faculty for things that are not taught
  81. National Association for Sustainable Development and Democracy – CORD Skopje
  82. Center for Social Initiatives Hope – Skopje
  83. Women’s civic initiative ANTICO
  84. Women’s organization of the city of Skopje
  85. Coalition All for Fair Trial
  86. Center for Legal Research and Analysis
  87. Center for Intercultural Dialogue – CID Kumanovo
  88. Center for Research and Analysis NOVUS Strumica
  89. Center for Youth Activism – Krik
  90. Foundation for Local Development and Democracy Focus – Veles
  91. Young Creative Association
  92. Sky Plus Strumica
  93. EHO educational humanitarian organization
  94. Z.G. NEXUS Civic Concept – Skopje

Последни новости

Ден на добри дела, за прв пат во Прилеп
април 12, 2024
Отворен ден за афирмирање на активни мерки и постоечки можности за поддршка на социјално и бизнис претприемништво
февруари 29, 2024
Информативен караван: „Поблиску до иновативни идеи“
февруари 21, 2024
Средба за зајакнување на мултисекторската соработка на локално ниво
февруари 13, 2024
Теренска акција: „Сите жртви на родово-базирано насилство не изгледаат исто!“
декември 12, 2023
Интер-религиски инфо караван
декември 7, 2023
Учество на промотивен настан за следење на изборните ветувања
ноември 4, 2023
Едукативна школа за социјално и бизнис претприемништво
ноември 3, 2023
ЈАВЕН ПОВИК – За физички лица за ангажирање во улога на експерт за социјално и бизнис претприемништво
октомври 19, 2023
Студиска посета во Келн, Германија
октомври 12, 2023
СТОП за труењето! – еколошка правда за граѓаните на Прилеп
октомври 10, 2023
5 години Станица ПЕТ
септември 21, 2023
ЈАВЕН ОГЛАС за ангажирање на надворешен соработник од областа на психологија/социологија
септември 15, 2023
Партнерската организација Centar Manjinske Zajednice во посета на Прилеп
август 1, 2023
Летна школа: „Fostering Collective Action on Religious Freedom in the Western Balkans“
јули 22, 2023
Завршна конференција – Проект: „Пристап до правда за најмаргинализираните“
јуни 30, 2023
Студиска посета во Грачаница, Косово
јуни 28, 2023
Прв регионален состанок на COPASAH EUROPE
јуни 23, 2023
Со магарето Марко на патот кон забрзаниот развој!
јуни 22, 2023
Меѓународна научна конференција „Човекови права и пристап до правда за најмаргинализираните заедници – теорија и пракса“
мај 23, 2023
Јавен настан – изложба 22 Април – Ден на планетата земја
април 24, 2023
Големите победи на обичниот човек – успешни приказни од нашата работа
април 10, 2023
Собранието итно да избере членови на Комисијата за спречување и заштита од дискриминација
април 7, 2023
Креативна акција: „Градот и трите градинки“
април 4, 2023
Доставена е Петиција за отворање на нови градинки до Општина Прилеп
март 3, 2023
Одржани три форуми во заедницата за недостатокот на детски градинки во општина Прилеп
декември 29, 2022
ПРАВДА КОЈА СЕ ОДОЛГОВЛЕКУВА Е ПРАВДА КОЈА НЕ СЕ ПОСТИГНУВА – промоција на анализата на фукционалноста на механизмите за пристап до правда во РСМ
декември 28, 2022
Промотивен материјал со порака: точна информација за успешно лекување
ноември 30, 2022
„Различностите што не поврзуваат“ – изложба на уметнички творби
ноември 22, 2022
Заштита на правата на пациентите – обука за здравствените промотори во заедницата
јули 21, 2022
Интер-религиска школа за комуникации – чекор кон подобра толеранција и разбирање!
јули 15, 2022
Правдата не е привилегија – дистрибуција на промотивни материјали
јули 8, 2022
Повик за пријавување на учесници на Интер-религиска школа за комуникации
јуни 2, 2022
Инфографик – Интерсекциска дискриминација на лицата кои живеат во рурални средини
мај 25, 2022
Инфографик – Интерсекциска дискриминација кон жени-Ромки и млади Роми од Прилеп
март 23, 2022
Изјава на Партнерството за правно зајакнување во Источна Европа и Централна Азија за руската инвазија на Украина
март 17, 2022
Инфографик – Интерсекциска дискриминација во пристапот до јавни добра и услуги во Прилеп
декември 28, 2021
ЗАШТИТИ ЈА ЖИВОТНАТА СРЕДИНА – ЕДУКАТИВЕН КАРАВАН!
декември 24, 2021
Мобилна канцеларија за параправна помош
декември 23, 2021
Интерсекциска дискриминација – Втора фокус група со млади Роми
декември 7, 2021
Маратон на јавните набавки – „Дали има напредок?“
декември 3, 2021
Прва фокус група
ноември 30, 2021
Клуб П.Е.Т. се претстави на Првиот регионален саем на социјални претпријатија од Пелагонискиот регион
ноември 26, 2021
Мислење на МЗД: Задолжителната вакцинација не претставува нелегално ограничување на правата, ниту дискриминација
ноември 22, 2021
Соопштение
ноември 19, 2021
ЈАВЕН ПОВИК – За ангажирање на еден (1) експерт за изработка на четири (4) кратки документи за јавни политики/инфографици
ноември 11, 2021
СООПШТЕНИЕ
ноември 11, 2021
Станица П.Е.Т. е добитник на наградата „3 Ноември” од Општина Прилеп
ноември 5, 2021
СООПШТЕНИЕ ЗА МЕДИУМИ – Европската комисија бара целосно спроведување на Законот за спречување и заштита од дискриминација
октомври 25, 2021
Повик за анкетари
октомври 7, 2021